Zabawy dla dzieci młodszych – cz. II
I Zabawy rozwijające mowę i myślenie
Zabawy z przedmiotami i działaniem:
- Co jest w worku (dotykanie i nazywanie)?
- Dostrzeganie kontrastów (duży – mały)
- Klasyfikacje (moje, nie moje, zanieś na swoje miejsce, sprzątanie zabawek, co do czego pasuje – lala i wózek, lala do lali)
- Rozumienie poleceń (przynieś misia, przynieś misia, a potem lalkę, klaśnij w rączki, klaśnij w rączki i złap się za uszy)
- Szeregi, kolejność (od najmniejszego do największego – pojemniki wkładane jeden w drugi, kółka nakładane na palik, pierwszy – ostatni, zabawki w kolejce – za kim, przed kim, zabawki na wycieczce, droga do domu )
- Przyczyna – skutek (to jest po tym, odkręcę kran – leje się woda)
- Wyobraźnia (naśladowanie ruchów i czynności, dialogi zabawek, rozmowy telefoniczne)
Zabawy ze spostrzeganiem
- Kim jestem (imię, nazwisko, płeć, jak wyglądam – zabawy przed lustrem, moja rodzina – relacje rodzinne)
- Przestrzeń wokół mnie (określanie położenia w przestrzeni – dyktando ruchowe, ja i krzesełko, miś i krzesełko, prawy – lewy)
- Miny – nazywanie emocji
- Słuchanie i zgadywanie
- Rytmy (wykrywanie regularności – żółty – czarny, łyżka – widelec, dzień – noc, ranek – wieczór)
- Pamięć – co zniknęło
Zabawy z obrazkami i słowami
- Opowiadanie – co widzę na obrazku, ułóż historyjkę w kolejności, opowiedz o...
- Rymowanki – wierszyki
- Wymieniamy jakie znamy: zwierzęta, zabawki, owoce, itd.
- Co do czego pasuje (karty Piotruś)
- Co do czego służy?
- Z czego jest zrobione?
- Jakie jest?
- Bajki, książeczki (kto, co robi, kiedy, dlaczego, co najpierw, co potem)
Zabawy manualne:
- rysowanie, tworzenie kolaży, malowanie farbami, rękami i pisakami,
- wycinanie pieczątek z ziemniaka (tworzenie później twórczego rysunku),
- Żelowe woreczki,
- Zabawy klockami (lego, duplo, drewniane),
- Zabawa w kolory: segregujemy klocki według kolorów do pojemników, poszukujemy w domu przedmiotów w danym kolorze ( kształcie),
- zabawy piaskiem zwykłym i kinetycznym,
- czytanie książek,
- bawienie się w doktora, dom itd.,
Dla małych i dużych
- sprzątanie ( wycieranie kurzy, mycie lustra, odkurzanie, segregacja zabawek ( tym się bawię, a tym już nie) układanie zabawek, segregacja ubrań (które są dobre które za małe, które zimowe / letnie),
- układanie puzzli,
- kamienie (układanie wzorów, obrazków, nauka liter),
- odrysowywanie cieni np.: zwierzęcych zabawek,
- wspólne gotowanie, pieczenie,
- malowanie na soli,
- tańczenie, granie , śpiewanie,
- majsterkowanie,
- ozdabianie talerzyków plastikowych (guzikami, nakrętkami, papierem),
Zabawy ruchowe:
Zabawy ruchowe i logorytmiczne dla małych dzieci (między 3 a 5 rokiem życia) kształtujące koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, poprawiające koncentrację, umiejętność słuchania i naśladowania, kształtujące stronność, usprawniające narządy artykulacyjne.
- Ręce do góry, nogi prościutkie – naśladowanie ruchów
A tak się bawią dzieci malutkie – kółeczko
Piłeczki skaczą prosto do góry – podskoki i dźwięki „hop”
A tak po niebie pływają chmury – ręce poruszają się w górze
Każdy się robi taki malutki – kucnięcie
To proszę państwa są krasnoludki – „czapka z rąk” nad głową.
- Ręce w górę wyciągamy – ręce do góry
Dokoła się obracamy – obrót wokół własnej osi
Lewą nogą tupnij raz i do tego klaśnij raz – tupnięcie i klaśnięcie
Prawą nogą tupnij raz i do tego klaśnij raz – tupnięcie i klaśnięcie.
- Skacze zając – kic, kic, kic
Skaczę z nim – hyc, hyc, hyc
Mama ze mną – hop, hop, hop
Tatuś gapa wpadł na płot
- Gdzie jest ciuchcia – tu, tu, tu
A jak robi – fu, fu, fu
Ptaszek piszczy – pi, pi, pi
Zając kica – kic, kic, kic
Piesek szczeka – hau, hau, hau
No a kotek – miau, miau, miau.
- Jeden, dwa/ 2 x
Głowa dwoje oczu ma – dziecko pokazuje głowę i oczy
Ręce dwie, nogi dwie – pokazuje ręce i nogi
Hop/3x każdy wie – trzy podskoki
Jeden, dwa/2x
Głowa dwoje uszu ma – dziecko pokazuje głowę i uszy
Dwa kolana, stopy dwie – pokazuje kolana i stopy
Hop/3x każdy wie – trzy podskoki
- Prawa ręka, ręka lewa, ręce w górę, nikt nie śpiewa – dziecko pokazuje odpowiednie ręce i unosi w górę
Prawa noga, lewa noga – nogi po kolei do przodu
Prawa ręka, lewa ręka – ręce po kolei do przodu
Skłon do przodu, każdy klęka – dziecko wykonuje skłon i klęk
Prawa ręka, prawa noga, krok do tyłu i od nowa – dziecko wykonuje ruch ręką i nogą i daje krok do tyłu.
- Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i klaśnij w ręce swe
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się to podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się to otwórz teraz usta i zamknij oczy swe
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się to unieś język w górę i pokaż zęby swe
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się to zrób szeroki uśmiech i schowaj zęby swe.
- Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbi trąbka – tru, tu, tu
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum
Kaczka człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap. kap. kap
Mucha bzyczy – bzz, bzz, bzz
A wąż syczy – sss, sss, sss,
Baran beczy – bee, bee, bee
A owieczki – mee. mee, mee.
- Zabawa słuchowo-ruchowa “Echo”
Dziecko słucha rytmów podawanych przez dorosłego (może to być klaskanie, tupanie, wystukiwanie na bębenku lub kredką na stole), dziecko powtarza w tym samym tempie i taką samą ilość dźwięków.
W załączniku gra logopedyczna :)