Dysleksja rozwojowa
Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego
Terminologia
Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu
DYSORTOGRAFIA – specyficzne trudności z opanowaniem
poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne)
DYSGRAFIA – niski poziom graficzny pisma
Przyczyny
Zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno – motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
Etiologia
Uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie. Wskazuje się na dziedziczność, zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego (w okresie ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu). Zaniedbane środowisko oraz brak szybkiej interwencji pogłębia zaburzenia i trudności dziecka
Objawy dysleksji rozwojowej
Specyficzne trudności w czytaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
- opóźniony rozwój mowy
- mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo)
- wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem się złożonych słów, błędy gramatyczne
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzielaniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą
- trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych
- oburęczność
- mylenie prawej i lewej ręki
- trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego
- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni
Diagnoza dysleksji rozwojowej:
- prawidłowy rozwój intelektualny
- stwierdzone zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych
- obserwowane objawy utrzymujące się od początku nauki szkolnej
- brak poprawy, pomimo systematycznych ćwiczeń pisania i/lub czytania oraz usprawniających stwierdzone dysfunkcje (trwających conajmniej 2 lata).
Na badanie pod kątem diagnozy dysleksji rozwojowej warto przynieść:
- zeszyty szkolne ze wszystkich etapów kształcenia i do różnych przedmiotów (w tym do języka polskiego)
- materiały dokumentujące dodatkową pracę na rzecz poprawienia pisania i/lub czytania (zeszyty ćwiczeń, książki, itp.)
- opinię ze szkoły wypełnioną przez polonistę i wychowawcę
Dodatkowe informacje
Proponowane ćwiczenia:
Seria Ortograffiti
Program Dyslektyk