06 grudnia 2023
Szanowni Państwo,
Zachęcamy do zapoznania się z nowym artykułem, pod tytułem "Terapia logopedyczna bez rodzica? To niemożliwe!", którego autorkami są mgr Jolanta Miłek oraz mgr Paulina Rozmus.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA BEZ RODZICA? TO NIEMOŻLIWE!
Rodzicu, pamiętaj:
1. Twoja rola w przebiegu procesu terapeutycznego dziecka jest niezwykle istotna.
Świetnie, że zadbałeś o to, by Twoje dziecko uczęszczało na terapię logopedyczną, która odbywa się raz w tygodniu. Nie zapominaj jednak, że pomiędzy wizytami konieczna jest SYSTEMATYCZNA praca w domu, według przekazanych wskazówek i to Ty jesteś za nią odpowiedzialny.
2. Nie musisz uczęszczać z dzieckiem na zajęcia do kilku logopedów jednocześnie.
Zaufaj jednemu specjaliście i dokładnie realizuj przekazane przez niego zalecenia w domu. Zbyt duża ilość terapeutów może wprowadzić chaos, a i tak nie zastąpi Twojej pracy w domu z dzieckiem.
3. Konsultacje z innymi specjalistami są ważne.
Niezwykle istotne jest całościowe, holistyczne spojrzenie na dziecko. Logopeda zwraca uwagę nie tylko na mowę, ale również na inne procesy i czynniki, które mają ogromny wpływ na jej prawidłowy rozwój. Dlatego często kieruje Was na różne dodatkowe konsultacje specjalistyczne (na przykład do psychologa, terapeuty SI, laryngologa, foniatry, ortodonty, fizjoterapeuty, osteopaty).
4. Każda terapia składa się z pewnych etapów, których kolejność nie może być przypadkowa.
Terapii nie możemy zacząć od końca. Jeśli dziecko nie mówi jakiejś głoski, to nie rozpoczniemy od ćwiczeń tej głoski w wierszykach. Najpierw musimy przygotować narządy artykulacyjne, potem wywołać głoskę, a następnie etapowo wprowadzać ją do mowy (począwszy od dźwięku w izolacji, przez sylaby, wyrazy, połączenia dwuwyrazowe, zdania, teksty, skończywszy na mowie spontanicznej). To trochę trwa, więc musisz uzbroić się w cierpliwość. Bez odpowiedniego opanowania etapów wcześniejszych, nie można przejść do kolejnych, bo taka terapia nie przyniesie trwałego efektu.
5. Ważne jest, gdzie i jak ćwiczysz z dzieckiem.
W terapii logopedycznej stawiamy na jakość, a nie ilość. Ćwicz z dzieckiem małymi partiami, by najlepiej wykorzystać jego czas skupienia i wszystkie ćwiczenia wykonać z należytą starannością. Zwróć uwagę, na miejsce, w którym pracujecie. Zadbaj, by było ono jak najbardziej komfortowe dla dziecka. Wyeliminuj zbędne bodźce, przedmioty, które mogą rozpraszać. Przypilnuj, by dziecko pracowało w odpowiedniej pozycji, ponieważ ma ona duży wpływ na to, co dzieje się z narządami artykulacyjnymi. Jest to szczególnie ważne na początku terapii, gdy chcemy uzyskać precyzyjne ułożenie artykulatorów do danej głoski. Na tym etapie niezwykle przydatne jest lustro. Na większą dowolność co do miejsca ćwiczeń możemy sobie pozwolić, gdy utrwalamy głoski w mowie spontanicznej. Wówczas wskazane jest wykorzystywanie wszelkich sytuacji życia codziennego takich, jak: spacery, jazda samochodem, zakupy, wspólne przygotowywanie posiłków itp.
6. Terapia może być fajna
Czas przeznaczony na ćwiczenia potraktuj jako okazję do bycia razem. Niech to będzie moment tylko dla Was. Pamiętaj, że Twoje nastawienie ma wpływ na chęć dziecka do pracy.
7. Na koniec…
Jeśli czegoś nie rozumiesz, nie wiesz jak wykonać jakieś ćwiczenie, masz wątpliwości, nie bój się pytać. Logopeda chętnie odpowie na wszystkie Twoje pytania.
mgr Paulina Rozmus – neurologopeda
mgr Jolanta Miłek - logopeda