Poradnia jest placówką oświatową obejmującą swoim zasięgiem działanie trzy podkrakowskie gminy tj.: Zabierzów, Liszki, Czernichów. Istniejemy po to, aby zapewnić pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom, ich rodzicom, nauczycielom. Zapewniamy poszanowanie prawa każdego do indywidualnego rozwoju, dyskrecję, atmosferę bezpieczeństwa. Poprzez ciągłe dokształcanie, wzbogacanie bazy testów i pomocy dbamy o profesjonalizm usług. Współpracując, ze środowiskiem lokalnym oraz innymi instytucjami takimi jak szkoły, pomoc społeczna, policja tworzymy kompleksowy system pomocy dzieciom i rodzinie. Staramy się aby pomoc była dostępna zarówno w sensie teoretycznym (tworzymy sieć Punktów Konsultacyjnych) jak i psychologicznym (poprzez psychoedukację i otwartą, życzliwą pomoc). Rozwijamy zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka blisko jego miejsca zamieszkania, jednocześnie dbamy o profesjonalną i wielospecjalistyczną i pomoc zarówno dziecku jak i jego rodzinie.
Cel ogólny: Wzbogacanie ofert poradni w zakresie świadczonych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Cele strategiczne:
- Zapewnienie profesjonalnej diagnozy oraz dalszej pomocy terapeutycznej w formie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzicom,
- Zapewnienie uczniom gimnazjum i szkół ponad gimnazjalnych doradztwa zawodowego,
- Wsparcie kompetencji wychowawczych rodziców jako profilaktyka trudności wychowawczych,
- Doskonalenie jakości pracy w zakresie diagnozowania,
- Podniesienie efektywności działań promocyjnych poradni,
- Wspieranie szkół w ich funkcjach wychowawczych i dydaktycznych.
Cel strategiczny Nr 1: Zapewnienie profesjonalnej diagnozy oraz dalszej pomocy terapeutycznej w formie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzicom
Cele taktyczne:
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników zajmujących się diagnozą zaburzeń oraz stymulacją rozwoju małego dziecka,
- Wzbogacanie bazy testowej poradni oraz pomocy dydaktycznych do zajęć wczesnego wspomagania rozwoju,
- Ułatwianie niepełnosprawnym dzieciom i ich rodzicom dostępu do zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
Cele operacyjne:
- Udział pracowników w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego oraz studiach podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju (rok szkolny 2009/2010 i później),
- Analiza kadry merytorycznej pod kątem przygotowania do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w celu maksymalnego wykorzystania posiadanego potencjału pracowników. Określenie braków i potrzeb,
- Zapewnienie odpowiedniego zaplecza lokalowego: wzbogacenie pomocy dydaktycznej i sprzętów w gabinecie wczesnego wspomagania w Zabierzowie. Utworzenie i wyposażenie takiego gabinetu w Czernichowie (I semestr roku szkolnego 2009/2010 i dalej),
- Współpraca z placówkami służby zdrowia, ośrodkiem pomocy społecznej. Wypracowanie zasad współpracy w celu zapewnienia maksymalnej efektywności w zakresie tworzenia indywidualnego programu pomocy oraz jego realizacji, gwarantującego pełne koordynacje działań specjalistów prowadzących terapie danego dziecka (rok szkolny 2009/2010 i dalej),
- Systematyczne monitorowanie i ewentualne realizowania zadania.
Cel strategiczny Nr 2: Świadomy wybór szkoły i zawodu przez młodzież, poprzez doradztwo zawodowe
Cele taktyczne:
- Umożliwienie młodzieży odkrycie swoich predyspozycji zawodowych,
- Zbieranie informacji o rynku pracy,
- Zbieranie informacji o możliwościach kształcenia ponadgimnazjalnego.
Cele operacyjne:
- Nawiązanie współpracy z Urzędem Pracy, płynne przekazywanie informacji (rok 2009/2010 i dalej),
- Rozwijanie współpracy z doradcami zawodowymi gimnazjów oraz pedagogami szkół ponadgimnazjalnych – ustalenie wspólnie wytycznych do systemu udzielanej pomocy w zakresie doradztwa zawodowego na terenie podległych szkół (rok szkolny 2009/2010 i dalej),
- Włączenie się pracowników poradni w przygotowanie Targów Edukacyjnych na terenie podległych gmin (rok szkolny 2009/2010 i dalej),
- Zorganizowanie indywidualnych konsultacji dla młodzieży w zakresie orientacji zawodowej (cały czas),
- Przeprowadzenie warsztatów dotyczących odkrywania własnych preferencji zawodowych w szkołach, które ogłaszają takie zapotrzebowanie (cały czas).
Cel strategiczny Nr 3: Wsparcie kompetencji wychowawczych rodziców jako profilaktyka trudności wychowawczych
Cele taktyczne:
- Zorganizowane poradnictwo zintegrowanego,
- Objęcie pomocą rodziców dzieci przejawiających trudności wychowawcze (wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, wyposażenie rodziców w nowe sposoby radzenia sobie z trudnościami),
- Zwrócenie uwagi rodziców dzieci na ich potrzeby, jak również zagrożenia (gry komputerowe, uzależnienia, wczesne związki seksualne).
Cele operacyjne:
- Analiza potrzeb środowiska (w oparciu o zgłoszenia w poradni trudności wychowawczych oraz informacje pedagogów ze szkoły ) – cały rok,
- Zorganizowanie możliwości zadawania anonimowych pytań internetowych i porad psychologa cały rok,
- Utworzenie grupy warsztatowej psychoedukację dla rodziców dzieci w wieku 6-10 lat sprawiających trudności wychowawcze cały rok,
- Organizowanie spotkań z rodzicami na terenie szkół (działalność psychoedukacyjna) cały rok.
Cel strategiczny Nr 4: Doskonalenie jakości pracy poradni w zakresie diagnozowania
Cele taktyczne:
- Zapewnienie prawidłowego, zgodnego ze standardami procesu diagnozowania w obszarze metod i narzędzi diagnostycznych, organizacji procesu diagnozowania i jego przebiegu oraz efektów diagnozowania,
- Szczegółowe opracowanie i przyjęcie procedur w zakresie diagnozowania specyficznych trudności w zakresie czytania i pisania.
Cele operacyjne:
- Przeanalizowanie i ewentualne znowelizowanie procedury postępowania diagnostycznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego i wytycznymi organu sprawującego nadzór merytoryczny nad poradnią (rok szkolny 2009/2010 i dalej),
- Przeanalizowanie i jasne określone procedury przyjmowania dzieci kierowanych na badania pod kątem specyficznych trudności w nauce (rok szkolny 2009/2010 i dalej),
- Opracowanie standardów postępowania diagnostycznego w zakresie poszczególnych grup problemów – sukcesywnie w kolejnych latach zgodnie z planem rocznym,
- Wzbogacenie warsztatu pracy pracowników (analiza coroczna potrzeb w zakresie wyposażenia w teksty) – wszystkie lata.